Firma doradcza Brand Finance opublikowała raport 50 najbardziej wartościowych marek piłkarskich na świecie. Manchester United został wyceniony na 1,9 mld dolarów, wyprzedzając Real Madryt (1,57 mld dolarów) i Barcelonę (1,51 mld dolarów).
W pierwszej dziesiątce znalazły się jeszcze Bayern Monachium, Manchester City, Liverpool FC, Chelsea FC, Arsenal FC, Paris Saint Germain FC i Tottenham Hotspur FC. Wśród 50 zespołów 19 jest z Wielkiej Brytanii, 13 z Niemiec, siedem z Włoch, sześć z Hiszpanii, trzy z Francji, po jednym z Holandii i Rosji.
Największą zmianę w ciągu roku zanotował zajmujący obecnie szóste miejsce w rozgrywkach niemieckiej Bundesligi RB Lipsk, którego wartość marki wzrosła – głównie dzięki występom w Lidze Mistrzów – aż o 140 proc., przesuwając klub z 45. na 16. miejsce w zestawieniu (347 milionów dolarów wobec 145 milionów w 2017 roku).
W swojej analizie siły marki, Brand Finance bierze pod uwagę m. in. wyniki sportowe, lojalność kibiców, wielkość budżetu, pojemność i funkcjonalność stadionu, wartość zawodników oraz obecność klubu w mediach społecznościowych. Wskaźnik BSI (Brand Strength Index, maks. 100) jest następnie przeliczany w oparciu o historyczne zyski i prognozowane przychody do wyliczenia tego, za jaką część wyniku finansowego odpowiedzialna jest bezpośrednio marka klubu i jaka jest jej wartość.
Fot. https://pixabay.com/pl/manchesteru-united-pi%C5%82karz-1656122/
Dodaj komentarz