W okresie wakacyjnym rośnie też liczba cyberataków na osoby planujące swój urlop za pośrednictwem sieci.
Rezerwacje zakwaterowania, bieżący kontakt, ale też usługi takie, jak wynajem samochodów, kupno biletów lotniczych – wszystkie te czynności związane z wakacjami wykonujemy online. Najbardziej popularną platformą wspierającą organizację urlopów jest Booking.com, który według danych Statista.com w 2023 roku przetworzył ponad miliard rezerwacji. Ta liczba będąca dwukrotnością w odniesieniu do danych z 2016 r. potwierdza rosnący trend. Z danych udostępnionych przez Booking.com i publikowanych w BBC wynika także, że w ciągu ostatnich 18 miesięcy odnotowano „wzrost o 500 do 900%” liczby oszustw związanych z podróżami. Według danych Federalnej Komisji Handlu tylko w USA w 2022 r. oszukano ponad 60 tys. podróżnych, a mediana ich strat to 1259 dolarów na osobę!
Jak uniknąć oszustw online przy wakacyjnych podróżach? Poznaj wskazówki ekspertów ESET.
1. Weryfikuj w panelu Booking.com każdą otrzymaną prośbę.
2. Uważaj na prośby o pilne działanie.
3. Zawsze sprawdzaj, czy e-mail pochodzi z oficjalnej domeny i czy w adresie nie ma literówek.
4. Nie podawaj za pośrednictwem poczty e-mail lub czatu informacji dot. karty płatniczej czy haseł.
5. Nie klikaj linków w e-mailach, SMS-ach z nieznanych źródeł czy z niezweryfikowanych czatów.
6. Dokonuj płatności tylko za pośrednictwem oficjalnej platformy Booking.com.
7. Sprawdzaj na Booking.com recenzje i oceny obiektu. Zweryfikuj czy są autentyczne i porównaj z innymi źródłami.
8. Upewnij się, że Twoje urządzenia mają aktualne oprogramowanie zabezpieczające i system operacyjny.
9. Chroń swoje konta i aplikacje za pomocą silnych i unikalnych haseł oraz uwierzytelniania dwuskładnikowego.
10. Jeśli napotkasz podejrzaną dla Ciebie aktywność, zgłoś sprawę do działu obsługi klienta platformy.
11. Jeśli zauważyłeś nietypowe operacje na karcie płatniczej, natychmiast poinformuj o tym bank.
13. Pamiętaj o reklamacji typu „chargeback”. Zawsze możesz reklamować w banku nieautoryzowane przez Ciebie transakcje lub reagować, gdy obiekt nie okazał się tym, czym miał być, a płaciłeś np. kartą kredytową.
Fot. Według Statista.com platforma Booking.com w 2023 roku przetworzyła miliard rezerwacji.
Dodaj komentarz