Czy zabawa LEGO może pomóc rozwiązać takie globalne problemy, jak niedobór wody i ubóstwo? Czy uczniowie szkół podstawowych są w stanie usprawnić procesy związane z recyclingiem i odnawialnymi źródłami energii? Projekt FIRST® LEGO® League pokazuje, że rozwijanie umiejętności w zakresie STEM i szczypta rywalizacji między zgranymi zespołami młodych adeptów robotyki przynosi niespodziewane rezultaty.
– To przyszli inżynierowie – tak o uczniach szkoły podstawowej STO nr 2 w Pile mówi Artur Zajączkowski. Jesienią jego podopieczni postanowili wziąć udział w międzynarodowym projekcie, który zyskał już ogromną popularność na całym świecie. 255 tys. uczestników z 88 krajów miesiącami przygotowuje konstrukcje oparte o popularne klocki Lego, które następnie prezentuje na turnieju robotyki. Za czymś, co na pierwszy rzut oka wygląda trywialnie, kryje się jednak szczytna idea – pod lupę brane są aktualne problemy naukowe i społeczne, z którymi mierzy się ludzkość.
W obecnej edycji była to gospodarka wodami („Hydrodynamics”). Organizatorzy FLL cenią innowacyjność, więc uczniowie szkoły STO w Pile zaprojektowali unikatowe rozwiązanie dla takich regionów na świecie, gdzie występuje niedobór czystej wody. Specjalny billboard, oprócz funkcji reklamowej, pełnił też inne zadanie – skraplał wodę z powietrza. W szkole podstawowej STO nr 2 w Pile zajęcia odbywają się w różnych grupach wiekowych. Klasy czwarta i piąta to około 17 osób, zaś z uczniów klas siódmej i gimnazjalnych udało się utworzyć dziewięcioosobową grupę. I to właśnie ta druga, starsza ekipa brała udział w konkursie FLL, pod nazwą „Plan B”.
Zajęcia w ramach projektu FLL odbywają się w Pile od października ubiegłego roku. Dwa razy w tygodniu, uczniowie pod okiem nauczyciela samodzielnie budują robota z pomocą klocków LEGO Mindstorms i programują go do wykonania określonych zadań na stole, który jest udostępniany przez organizatorów FLL. Dzieci wnoszą do rywalizacji własne pomysły – sami wymyślają rozwiązania zadań, jakie ma do wykonania robot. Zadaniem trenera jest późniejsze zoptymalizowanie rozwiązań.
Tego typu zajęcia dodatkowe dla uczniów wpisują się w rozwiązania, które promowane są przez szkoły Społecznego Towarzystwa Oświatowego – wyjście poza schemat, odejście od standardowych zajęć stały się znakiem firmowym towarzystwa na przestrzeni trzydziestu lat istnienia.
Dodaj komentarz