Przedświąteczne inspiracje w sieci

Czy i jak influencerzy zmieniają sposób w jaki przeżywamy święta Bożego Narodzenia? – raport z badania Agencji Streetcom Poland.

Święta Bożego Narodzenia są jednym z najbardziej wyczekiwanych momentów w kalendarzu Polaków – czasem pełnym tradycji, rodzinnych spotkań i refleksji. W ostatnich latach można jednak zauważyć zmieniające się podejście do celebracji tych wyjątkowych dni.

Pod wpływem mediów społecznościowych, a zwłaszcza działalności influencerów, sposób spędzania świąt coraz częściej przybiera nowe formy, łącząc tradycję z nowoczesnością. Agencja Streetcom Poland przeprowadziła w listopadzie 2024 roku badanie na ponad 3000 Polaków mające na celu zgłębienie świątecznych zwyczajów rodaków oraz ocenę wpływu influencerów na organizację i atmosferę Bożego Narodzenia.

Jak rozpoczynamy Wigilię i co najchętniej jemy? Zwyczaj dzielenia się opłatkiem przed kolacją jest wciąż bardzo popularny, ponieważ nie robi tego zaledwie 3% Polaków. Nieco inaczej jest z czytaniem fragmentu Biblii przed kolacją wigilijną, zwyczaj ten choć mniej popularny, to też nie niszowy – odwołuje się do niego 50% badanych.  Wśród ulubionych potraw dominują barszcz i pierogi. Na trzecim miejscu jest sernik, a na czwartym sałatka jarzynowa. Najmniej amatorów ma ryba w galarecie i kutia.

Skąd wiemy, co kupić bliskim na święta? Inspirację do prezentów najczęściej stanowi szeroko pojęty internet (73% wskazań), 61% badanych tradycyjnie chodzi po sklepach, 4 na 10 Polaków pyta bliskich wprost, co chcą. 1/3 inspiruje się treściami od influencerów.

Media społecznościowe w święta. Te dni  nie sprzyjają zwiększonej aktywności konsumentów w mediach społecznościowych. Połowa Polaków twierdzi, że w okresie świątecznym spędza tyle samo czasu w mediach społecznościowych, co w okresie nieświątecznym.  Ponad 1/3 spędza mniej niż w okresie nieświątecznym, a zaledwie 15% korzysta z mediów społecznościowych więcej.

Czy influencerzy inspirują Polaków?  Połowa respondentów od czasu do czasu inspiruje się treściami od influencerów, 1/5 robi to rzadko lub bardzo rzadko, a zaledwie 1 na 10 często lub bardzo często. Inspiracje te najczęściej dotyczą dekoracji (82%), kulinariów (70% wskazań) i prezentów (65%). Rzadko dotyczą zwyczajów (19%). Czerpanie pomysłów od influencerów nie jest czymś zupełnie nowym – ponad połowa badanych robi to od minimum 3 lat, a zaledwie 13% do niedawna (maksymalnie od roku).

Jedynie 8% badanych inspiruje się w święta postawami i zachowaniami influencerów, które są w pełni nowoczesne. Częściej korzystają z porad, które są związane z naszymi tradycjami (20% wskazań), a najczęściej, bo aż połowa, inspiruje się zarówno tym, co łączy tradycję z nowoczesnością.

Najpopularniejsze, nowe zwyczaje inspirowane publikacjami od influencerów to przygotowywanie świątecznych potraw w nowoczesny sposób (51%) i wieszanie wieńców bożonarodzeniowych na drzwiach (46%). 19% twierdzi, że inspirując się zachowaniami influencerów obchodzi święta w wymiarze bardziej świeckim, a 16% wyjeżdża na wakacje w tym czasie. ——————————————————————————————————————–Badanie zrealizowane zostało przez Agencję Streetcom Poland w dniach 22 – 25.11.2024 techniką CAWI na grupie Polaków w wieku 18-70 lat. N = 3233

Fot. materiały prasowe ASP

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*