Niepokój, że ktoś stoi za tobą…

Horror swoje początki ma w literaturze, w sztuce, później w filmie. Jego twórcy czerpią różne inspiracje, często z folkloru i wierzeń ludzi. Z czasem wkroczył on do świata gier komputerowych.

Według Richarda Rousa III, gry cyfrowe czerpały motywy czy pewne rozwiązania fabularne z literatury i filmów horror już w latach osiemdziesiątych. Jego osadzenie w grach było nowym doświadczeniem dla ich uczestników. Dotychczas wczuwaliśmy się w atmosferę tylko powierzchownie. Teraz sami wcielamy się w postać bohatera horroru i  od nas zależy, jak potoczą się jego losy. Wiele gier tworzy niezapomniany klimat, są nawet serie kultowe (np. „Resident Evil”, „Silent Hill”). Jak w przypadku filmów, tworzy się odpowiednią scenerię, ścieżkę dźwiękową oraz buduje taką fabułę, która będzie oryginalna i nowa, zarazem jednak przerażająca. To ona sprawi, że przez całą rozgrywkę gracz będzie trzymany w napięciu, nie ma szans na oswojenie się z tym w ciągu 15 minut. Przeniesienie horroru do gier to kolejny etap postępu w tej dziedzinie. Gry i horror to idealne połączenie, razem tworzą niezwykle emocjonujące doświadczenie.

Warunki, które należy stworzyć, by osiągnąć idealny horror są trudne do spełnienia w literaturze, a nawet w filmach. W przypadku gier,  jedyne co nas może ograniczać to wyobraźnia i technologia. Gdy gracz wciela się w postać bohatera, zaczyna się z nim coraz bardziej utożsamiać. I to tak dalece, że gdy popełni błąd i on ginie, to ponosi porażkę na dwóch płaszczyznach. Z każdą z nich jest związana reakcja emocjonalna. Najpopularniejszym motywem wykorzystywanym w grach jest ciemność. Kto nie boi się czystej ciemności i nicości? Nie ma chyba nikogo, kto będąc dzieckiem,  nie bał się sam być w ciemnym i pustym pokoju. To uczucie niepokoju zostaje przeniesione na ekran monitora i sprawia, że gracz – mimo że już dorosły –  ponownie odczuwa frustrację i ten dziwny niepokój, że ktoś stoi za nim.

Gry są i będą idealnym kompanem dla gatunku horror. Aż strach pomyśleć, jak będziemy przeżywać je za 10 lat, jeśli brać pod uwagę  postęp technologiczny.

Grafika:  24 marca miała premierę Wiedźmińska Gra Karciana „Gwint” (na  urządzenia z systemem Android) CD Projekt Red, twórcy gier o Wiedźminie.  https://www.cdprojekt.com

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*