Branża IT kojarzy nam się z wysokimi zarobkami, stabilną pracą i wieloma możliwościami rozwoju. Większości z nas wydaje się, że pracę mogą tam znaleźć jedynie osoby z wykształceniem informatycznym. Nic bardziej mylnego! Swoje miejsce mogą odnaleźć tam również graficy, handlowcy a nawet… psychologowie. Branża IT rozwija się naprawdę szybko i potrzebuje pracowników praktycznie w każdej dziedzinie. W dziale sprzedaży w branży IT zatrudnienie mogą znaleźć handlowcy, którzy nie muszą posiadać wiedzy technicznej na bardzo zaawansowanym poziomie. Trzeba pamiętać, że to dział, który jest punktem łączności świata IT ze światem zewnętrznym. Handlowcy powinni więc znać produkty firmy, ale też mówić „językiem klienta”. Potrzebne są także osoby zajmujące się wyszukiwaniem w Internecie potencjalnych klientów, szans sprzedaży, zbieraniem zapytań. Na tym stanowisku nie jest wymagana wiedza techniczna. Kolejne osoby zajmują się obsługą leadów, weryfikacją potrzeb klienta, analizą technologii, budżetu i prowadzenia procesu sprzedaży, aż do momentu realizacji projektu. Za bieżącą obsługę klientów odpowiadają Account Managerowie. Jeśli chodzi o stanowisko Project Managera, to również osoba bez wykształcenia informatycznego może się na nim odnaleźć. Powinna mieć wysoko rozwinięte umiejętności interpersonalne, analityczne oraz przynajmniej trochę podstawowej wiedzy z zakresu informatyki. Wiedzę taką można zdobyć poprzez studia podyplomowe, czy kursy z zakresu programowania tak, aby zaznajomić się z językiem, jaki na co dzień spotykany jest w firmie IT.
– Project Manager w firmie takiej jak nasza bardzo często pracuje z różnymi programistami, co sprawia, że nie jest w stanie znać dobrze wszystkich technologii. Kluczowa jest tutaj osobowość, umiejętność pracy z ludźmi i czytania między zdaniami. Najważniejsza wiedza w zakresie programowania przychodzi tak naprawdę z doświadczeniem, które po każdym zrealizowanym projekcie daje umiejętność planowania zasobów na przyszłe projekty – mówi Robert Matyszewski, wiceprezes firmy SoftwareHut. W branży IT zatrudnienie znajdują także marketingowcy, copywriterzy, księgowi dbający o finanse firmy, HR managerowie, którzy poszukują nowych pracowników i dbają o środowisko pracy, a także testerzy. Nie muszą oni koniecznie kończyć studiów informatycznych, zwłaszcza, gdy zaczynają pracę jako testerzy manualni – osoby, które sprawdzają działanie programów i aplikacji. W przypadku testów automatycznych, czyli pisania skryptów testowych, wiedza z zakresu IT jest niezbędna. Warto zaznaczyć, że działania, które mogłyby pomóc znaleźć pracę w branży IT trzeba rozpoczynać jak najwcześniej – podejmując praktyki i biorąc udział w różnych inicjatywach, czy to uczelnianych, czy organizowanych przez firmy IT, jeszcze w trakcie studiów.
W branży IT zatrudnienie znajdują także socjologowie i psychologowie. Pracują oni głównie w działach HR i rekrutacji, czyli tam, gdzie liczy się podejście do ludzi i umiejętności miękkie. Co więcej, w ostatnim czasie istnieje rozwój dziedziny projektowania użytecznych aplikacji, potocznie zwany UX’em, który polega na zaawansowanym procesie analizy łatwości korzystania z tworzonego rozwiązania. To jest stosunkowo nowa dziedzina, która doskonale wpisuje się w osoby z wykształceniem w zakresie psychologii czy socjologii. Nie ma jeszcze nawet kierunków studiów, które przygotowywałyby do tego zawodu. – Wiedzę można zdobyć z fachowej zagranicznej literatury, uczestnictwa w wydarzeniach np. UX Poland, czy poprzez staże w firmach IT. Powyższe kierunki to także dobre zaplecze do pracy w zakresie marketingu, czy analityki internetowej. Badanie, analizowanie i działania zmierzające do zwiększania ruchu na stronie www, to doskonałe miejsce do rozwoju dla osób z wykształceniem w zakresie psychologii, socjologii, czy tak naprawdę jakichkolwiek innych kierunków – podsumowuje Robert Matyszewski.
Paulina Bruździa
—————
SoftwareHut to białostocka firma, która dla swoich Klientów jest solidnym partnerem w dziedzinie szeroko rozumianych usług IT oraz outsourcingu specjalistów IT na długie lata. Dysponują wiedzą w tak różnych dziedzinach, jak wykorzystanie potencjału Internetu dla potrzeb firmy czy odpowiedni dobór sprzętu i negocjacje z dostawcami. W ramach outsourcingu specjalistów są w stanie szybko zbudować dla Klienta zespół z kompetencjami w różnych technologiach dopasowanych do potrzeby biznesowej i charakteru rozwiązania.
Dodaj komentarz