Lubimy naśladować

Chcesz zabrzmieć przekonująco i zyskać naśladowców ? Dyskutuj na temat tego, co lubisz lub co chciałbyś robić, a nie o tym czego faktycznie dokonałeś.
Takie wnioski wysunęli amerykańscy naukowcy w najnowszych badaniach, które zostaną opublikowane w nowym wydaniu Journal of Personality and Social Psychology.

Ayelet Fishbach z University of Chicago Booth School of Business oraz Yanping Tu, była doktorantka, stwierdzają, że ​​ludzie są bardziej skłonni naśladować upodobania innych osób, niż ich działania. Innymi słowy, ludzie chcą lubić to samo, co inni, ale jednocześnie chcą mieć lub robić to, czego inni nie mają lub jeszcze nie zrobili. W badaniach, „Słowa mówią głośniej: upodabnianie się z preferencjami częściej niż z działaniami (Words Speak Louder: Conforming to Preferences More Than Actions), naukowcy przeanalizowali serię sześciu eksperymentów dotyczących codziennych czynności, takich jak wybór marki gumy do żucia, robienie zakupów spożywczych, wybór rysunku na porannym kubku do kawy, oglądanie filmów o zwierzętach w serwisie YouTube.

„Tendencja naśladowania jest wszechobecna i mocno zakorzeniona w ludzkiej psychologii,” twierdzi Ayelet Fishbach z Chicago Booth. „Kiedy ludzie naśladują, chcą powielać postawy innych ludzi oraz to co inni ludzie lubią. Ale jeśli chodzi o to, co robią, chcą być inni. Tak więc, jeśli chcesz przekonać ludzi, należy mówić im o swoich upodobaniach, a nie o koniecznościach”, dodaje Fishbach. Naukowcy odkryli, że ludzie upodabniają się z cudzymi preferencjami częściowo dlatego, że przyjmują opinie i osądy innych jako swoje własne. Odkryli ponadto, że kiedy ludzie zachowują się tak jakby się nie dostosowywali do innych, ich motywacją może być uzupełnianie własnych działań w stosunku do zachowań innych.

Fot. Andrzej Piechocki

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*