…tak brzmi hasło kampanii reklamowej, przygotowanej przez agencję modelek Star Models, która zajęła się problemem z zaburzeniami odżywiania nie tylko wśród modelek.
Brazylijska agencja sięgnęła po szkice, które wykonują projektanci mody, pracując nad kolejną kolekcją. Zawsze przedstawiają one mocno odrealniony obraz modelki: z nieproporcjonalnie wydłużonymi nogami i rękami, o nieludzko wychudzonych kształtach. Trzy takie ilustracje powstały specjalnie na potrzeby kampanii, a obok każdego z nich umieszczono zdjęcie prawdziwej modelki, ale przerobionej w photoshopie. Dziewczyna ma więc ten sam strój i te same kształty, innymi słowy wygląda jak szkielet. Towarzyszy jej napis: “Nie jesteś szkicem. Powiedz nie anoreksji”.
Kampania wywołała kontrowersje. Jedni chwalą ją za mocny przekaz przeciwko zbyt szczupłym sylwetkom promowanym przez świat mody, inni zaś krytykują za gloryfikowanie anoreksji uważając to za hipokryzję. Twierdzą, że nic się nie zmieni, dopóki takie “szkielety” będą zatrudniane przez domy mody i fotografowane przez magazyny.
Powodem takiej różnicy zdań jest fakt, iż reklamy powstały na zlecenie agencji modelek Star Models, któr jest brazylijskim oddziałem agencji Ford z Nowego Jorku. Pracują dla niej tak znane Brazylijki, Isabeli Fontana, Ana Claudia Michels oraz Luiciana Curtis, które – oprócz pięknej twarzy – słyną z bardzo szczupłej sylwetki.
-Projektanci skarżą się, że agencje modelek zatrudniają tylko chude dziewczyny, podczas gdy agencje mówią, że projektanci jedynie dla takich mają oferty. Czyja to wina, że świat mody to głównie ludzie nienormalnie wysocy i bardzo smukli? To nie jest jednoznaczne. Ale przekaz tej kampanii jest dobry, bo normalni ludzie nie powinni idealizować modelek – mówiła dziennikarka magazynu “New York”.
Muzyk rockowy Adam Green także poparł kampanię Star Models podsumowując – Lubię te reklamy, ponieważ pokazują problem, że anoreksja wydaje się wynikać z niezdolności ludzi do odróżnienia rzeczywistości od fikcji.
Anoreksja to jeden z największych problemów współczesności, a kampania Star Models nie jest pierwszą, która wykorzystuje szokujące obrazy, by zwrócić na niego uwagę. W 2007 roku włoska marka odzieżowa Nolita zatrudniła Isabelle Caro, która od 13. roku życia cierpiała na anoreksję, aż w końcu zagłodziła się na śmierć. Na zdjęciach reklamowych Francuzka wyglądała jak szkielet obciągnięty skórą – przy wzroście 165 cm ważyła 25 kilogramów. Zgodziła się, by jej wizerunek przestrzegał inne kobiety przed chorobą. Zmarła w 2010 roku w wieku 28 lat.
Dodaj komentarz