Od standardów po nurt fusion

Od przedwojennych orkiestr Petersburskiego, po światowe sukcesy Krzysztofa Komedy. Rodzimej historii gatunku nie sposób opisać w kilku słowach. Konieczna jest muzyka.

Poznańska formacja „Retro Jazz Quartet” w autorskim projekcie „Jazz w stuletniej Niepodległej” udowadnia, iż wielkie postacie polskiego jazzu kształtowały nie tylko rodzimą scenę, lecz  wpływały na rozwój tego gatunku w Europie. U schyłku lat 30-tych triumfy święcił jazz tradycyjny, swingujące orkiestry, m. in.  Turewicza,  Petersburskiego,  Karasińskiego. Po II wojnie, jak zauważył prof. Andrzej Chojnowski, Jazz i socjalizm znajdowały się w stałym i nieprzezwyciężalnym konflikcie. Jazz to muzyka wyzwolona, a wszystko, co jest wyzwolone, natychmiast atakuje system totalitarny. Od „jazzowych katakumb” lat 50-tych, następnie w słynnych klubach, jak warszawskie „Hybrydy”, „Stodoła”,  czy krakowska  „Piwnica pod Baranami”, rodzime nurty jazzowe nabierały nowych, specyficznych brzmień.  Wydano znakomitą serię płytową „Polish Jazz”. Polscy muzycy koncertowali na świecie, głównie w Europie Zachodniej.

Do lat 70-tych XX wieku  muzykę do ponad 50 polskich filmów fabularnych  komponowali uznani jazzmani. Za granicą największe sukcesy odniósł niewątpliwie Krzysztof Komeda, temat „Kołysanka” z kultowego filmu Romana Polańskiego „Dziecko Rosemary”  wszedł na stałe do kanonu światowej muzyki. Polscy mistrzowie gatunku to m. in., Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz, Krzysztof Komeda Trzciński, Jan Ptaszyn Wróblewski, Zbigniew Namysłowski, Michał Urbaniak, Tomasz Stańko, Henryk Majewski, Adam Makowicz, Andrzej Kurylewicz, Andrzej Trzaskowski, Jerzy Milian, Wojciech Karolak, Włodzimierz Nahorny, Zbigniew Seifert, Krzesimir Dębski, Leszek Możdżer. Utwory niektórych z nich usłyszymy zapewne podczas listopadowego koncertu, także niezapomniane szlagiery dwudziestolecia międzywojennego, oraz szeroko kojarzone tematy rodzimej muzyki filmowej.

O doskonałe interpretacje zadba niewątpliwie Retro Jazz Quartet”, w którego skład wchodzą uznani muzycy. Katarzyna Stroińska-Sierant, liderka, fortepian i aranżacje, absolwentka  Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz Katowicach.  Na swoim koncie ma albumy solowe oraz zespołowe. Koncertowała z czołowymi artystami polskiej sceny jazzowej, z którymi zdobywała nagrody na festiwalach i konkursach, również jako akompaniatorka, m. in. Krzysztofa Kiljańskiego, Mieczysława Szcześniaka, Roberta Janowskiego, Natalii Niemen. Współpracowała z kabaretem Zenona Laskowika. Zdobyła I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy. Za popularyzowanie muzyki polskiej otrzymała w 2013 roku nagrodę „Złoty liść”.

Jarosław Wachowiak, saksofony,  działalność artystyczną rozpoczął w 1987 roku jako solista. Grał m. in. w formacjach Big Band Teddy Franka Orchestra oraz Antoni Radziuk Band. Współpracował z poznańskim zespołem „Dixie Company”, z którym koncertował na wielu festiwalach jazzowych w kraju i za granicą. W roku 1996 założył zespół pod nazwą „Swing Brothers”, oraz formację „Sax Brothers”. Do najważniejszych osiągnięć tej ostatniej zaliczyć można m.in. Grand Prix na Festiwalu Jazzowym „Jazzga”, udział w Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym w Saint Etienne i Maison we Francji. W 2002 roku nagrał z płytę „Caravan”, która otrzymała pochlebne recenzje krytyków jazzowych.

Zbigniew Wrombel, kontrabasista, absolwent Akademii Muzycznej w Poznaniu. Od lat zalicza się do czołówki muzyków jazzowych w Polsce. Grał w takich zespołach jak String Connection, Grupa Warsztat Walk Away, Air Condition Zbigniewa Namysłowskiego, Vintage Band Spirituals and Gospel Singers, Classic Jazz Quartet, Retro Jazz Quartet i wielu innych. Współpracował  z czołówką muzyków polskiej sceny jazzowej i wieloma wokalistami, brał udział w wielu festiwalach  oraz projektach jazzowych z udziałem takich artystów jak Karen Edwards, Keith Dunn, Eb Davies, Jean-Paul Bourelly. Melanie Goerlitz. Szerokie zainteresowania muzyczne skłoniły go do współpracy z orkiestrami Zbigniewa Górnego, Wiesława Pieregorólki, Alex Band, Kukla Band czy legendarnym duetem „Marek & Vacek”. Koncertuje nieprzerwanie  od ponad czterdziestu lat, zarówno w kraju jak i za granicą, nagrał liczne płyty. Maciej Burzyński, perkusista, studiował w Folkwang Universität der Künste w Essen, na Wydziale Artystycznnym Uniwersytetu Zielonogórskiego,  w klasie perkusji jazzowej Akademii Muzycznej w Poznaniu. Laureat I nagrody na konkursie perkusyjnym Avant Drum Session w Poznaniu. Brał udział w licznych warsztatach jazzowych,  oraz projektach muzycznych. Zdobywał nagrody na takich festiwalach jak Bielska Zadymka Jazzowa, Krokus Jazz Festival. Czynnie działający muzyk sesyjny. Na stałe współpracuje między innymi z Krystyną Prońko oraz zespołem Haarpagans.

Szerokie spektrum zainteresowań muzyków z „Retro Jazz Quartet”, od standardów z epoki swingu, bluesa, bossa novy, po nurt fusion gwarantują tarnowskiej publiczności dobrą zabawę. Sto lat polskiego jazzu w muzycznej pigułce? Warto posłuchać. Kiedy i gdzie? 17 listopada w Domu Kultury w Tarnowie Podgórnym o godz. 18. Bilety w cenie 20  zł, dostępne w biurze GOK „SEZAM” w Tarnowie Podgórnym (od poniedziałku do piątku, w godz. 9-15), w Domu Kultury w Tarnowie Podgórnym (od poniedziałku do piątku, w godz. 15-20) oraz w  Centrum  Kultury  Przeźmierowo  (od  wtorku do piątku w godz. 16-20). Sprzedaż online prowadzi serwis Bilety24.pl

Fot. www.rjq.com.pl

 

Bądź pierwszy, który skomentuje ten wpis!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.


*